Rozbor novej edície Theros – druhá časť
Zdravím, som tu s druhou časťou rozboru veľkej edície Theros. A bez zdržovania pokračujem rovno tam, kde som skončil.
JADRO 2 – čo je (september 2013)
Medomai the Ageless
Už sme tu mali Terror na nožičkách (Nekrataal), Naturalize na nožičkách (Qasali Pridemage), či dokonca Vindicate na nožičkách (Necrotic Sliver). No a teraz sme dostali dokonca Time Walk s krídelkami. Keďže lieta, nemal by byť problém to extra kolo získať. No teraz, čo s tým kolom. Keďže sám v ňom nemôže útočiť. Ak by ho hrali kontroly, mohol by sa jeho efekt zmeniť na obyčajné – draw a card (a maximálne play a additional land). Takže by to možno k nemu chcelo i nejaké ďalšie bytosti. Takže skôr ako kontroly ho snáď využijú rôzne Azoriuské Aggrá, ale to zase nebudú žiadne tier 1 decky. Nehovoriac o tom, že 6 mán je (dnes) na bytosť, ktorá nemá pri príchode na stôl priamy dopad na hru, už dosť veľa.
Fleecemane Lion
Je to Watchwolf a nie je to Watchwolf. A preto je dobrý. Ak príde na úvodnú ruku, je to v druhom kole pohodová 3/3 (síce bez schopností, ale i tak). Takže to bude vlastne taký obyčajný Kalonian Tusker. Ale ak ho potiahnem v strednej fáze hry a podarí sa mu prežiť kolo, dostanem v podstate nezničiteľného 4/4 bijca, ktorý zastaví i Boros Reckoner-a a ktorého nezastaví ani Supreme Verdict. Tým sa klasický problém Aggra – rýchla bytosť do začiatku, no potom slabá v mindgame - elegantne vyriešil.
Magma Jet
Karta, ktorá mi z tejto edície urobila asi najväčšiu radosť. Je to podľa mňa to najinteligentnejšie burn kúzlo, ktoré kedy bolo vydané (a áno ja viem, že inteligentný burn znie rovnako divne ako … teplý sneh). Nie je najlepšie (to by bol asi Lightning Bolt), nie je najsilnejšie (to by bol asi Fireblast), ale je najinteligentnejšie. A využiteľné. Monored Slight a Fritka ho použijú na odfiltrovanie nepotrebných zemí na spodok knižnice v strednej fáze hry, viacfarebné balíky zase na nájdenie tej správnej zeme, a všetky dohromady na zvýšenie možnosti potiahnutia tej práve potrebnej karty.
Bow of Nylea
Z cyklu legendárnych „božích“ zbraní je mi – aj keď ani jeden jeho mód použitia nemá na sebe napísané win the game - najsympatickejší. Nedávno som čítal o hráčovi, ktorý ak by si mal vybrať zrušiť nejakú farbu, vybral by si zelenú (s čím sa teda nestotožňujem). A ako dôvod uviedol, že je nudná (samé veľké bytosti a triky – a s tým bohužiaľ súhlasím). Takže preto (ako fanda zelenej) vítam každú kartu, ktorá vybočuje z tohto radu a prináša zelenej toľko potrebnú variabilitu. Luk bude pravdepodobne hrávaný v „klasických“ Aggrách, a tak jeho prvý mód využijem v mirrore, pretože tam pôjde prevažne o pretláčanie sa bytostí. Druhý mód využijem asi najmenej, maximálne tak proti Simic Evolve decku, alebo keby sa rozmohli nejaké tie celomodré Blue Skies. Tretí mód mi ale pridá životy proti Fritke, či Slight-u, a posledný mi pomôže prežiť proti ako „odomieľajúcim“, tak i „normálnym“ Kontrolom. A práve to túto zbraň oproti ostatným vydeľuje. Pretože zvyšné zbrane majú iba jednu aktivačnú schopnosť a preto iba jedno (i keď mocné) využitie. A tak zatiaľ čo napríklad Whip je s prázdnym hrobom k ničomu, rovnako ako Spear proti Tokenom, či Mill Kontrolu, tento Luk sa dá využívať v podstate stále.Swan Song
Trošku funky prerušovanie, ktoré síce prvú hru strávi v sideboarde, ale na druhú a tretiu sa využije proti veľkému počtu súperov. Môže sa použiť ako taký lepší (hlavne lacnejší) Gainsay v súboji dvoch Kontrolov plných globálneho ničenia. Rovnako ho využijú i Aggrá hrajúce modrú (Azorius, Simic, Bant, …), ktoré ocenia nízky casting cost. Pretože Aggrá potrebujú manu hlavne na vyvolávanie bytostí. A budú len radi, že v boji proti kontrolu, dokážu odraziť súperovo prerušovanie iba za jednu manu, a rovnako lacno dokážu prerušiť i súperovo ničenie smerujúce na ich bytosť. Nehovoriac o tom, že schopnosť prerušiť i očarovanie bude v poli (pravdepodobne) plnom enchantmentov možno i dôvodom na jeho zaradenie do mainu. Ono totiž tá súperova lietajúca 2/2 by pre modrú – až takým problémom naozaj byť nemala. Ale možno z neho budú mať najväčšiu radosť Kombo balíky, ktoré potrebujú lacné prerušovania na ochránenie najzraniteľnejšej časti svojej skladačky práve pred Kontrolmi a nejaká 2/2 im nevadí vôbec.
Fanatic of Mogis
Červená má dosť bytostí s (aspoň) dvoma červenými symbolmi v mana coste (Ash Zealot, Burning-Tree Emissary, Mindsparker, Stormbreath Dragon) na to, aby táto „Flametongue Kavu do hráča“ bola v Monored Slighte „aspoň“ hrateľná. Nehovoriac o tom, že táto bytosť výborne spolupracuje i Purphorosovým kladivom (Hammer of Purphoros), ktorý jej umožní celkom silno udrieť do hráča a potom do neho udrieť …. ešte raz.
Agent of Fates
Proti creature deckom ideálny cieľ pre aury ako Gift of Orzhova, Nighthowler, Ordeal of Erebos - žeby zárodok Black Auras? Samozrejme iba spojenie týchto kariet asi nebude stačiť, ale ak by sme zbierku doplnili i o ďalšie heroic bytosti ako Fabled Hero a Phalanx Leader do útočnejšej BW kombinácie, alebo Triton Fortune Hunter a Wavecrash Triton do kontrolnejšej UB kombinácie, nejaký balík založený na pridanej hodnote by z toho snáď vzniknúť mohol.
Fabled Hero
Už X-tá varianta na 2/2 knighta za 1WW (Paladin en-Vec, Mirran Crusader, Knight Exemplar, Silverblade Paladin, Fiendslayer Paladin). Tentoraz využívajúca novú schopnosť heroic. A aj keď s takým Selesnyanským Charmom môžeme mať útočiacu 5/5 trample doublestrike už v treťom kole, neviem či dosiahne také početné zastúpenie v balíkoch aké mali Mirran Crusader, alebo Silverblade Paladin.
Už X-tá varianta na 2/2 knighta za 1WW (Paladin en-Vec, Mirran Crusader, Knight Exemplar, Silverblade Paladin, Fiendslayer Paladin). Tentoraz využívajúca novú schopnosť heroic. A aj keď s takým Selesnyanským Charmom môžeme mať útočiacu 5/5 trample doublestrike už v treťom kole, neviem či dosiahne také početné zastúpenie v balíkoch aké mali Mirran Crusader, alebo Silverblade Paladin.
Last Breath
Na veľké kusy nedosiahne, no tie menšie, ktoré by mohli spôsobiť nepríjemnosti, áno. Takže koho vlastne exilne? Voice of Resurgence. A to už je čo povedať. No to dokáže i Glare of Heresy a ten si poradí i bielym planeswalkerom, či Detention Sphere. Takže hľadajme ďalej a mimo bielej. Xathrid Necromancer a Varolz, the Scar-Striped. Takže proti Junk Aristokrats bude možno Breath lepší. Deathrite Shaman a občas zvládne i Scavenging Oozu „in resp.“. Takže i proti Jundu? Ash Zealot, Young Pyromancer, Chandra´s Phoenix. Takže proti Fritke sa ako instantné ničenie asi uplatní. No a z nováčikov ma napadá napr. Tymaret, the Murder King. Ale je jasné, že tu jej silu trochu zveličujem, pretože Breath nedosiahne na naozaj veľké kusy. A pretože s prístupom k čiernej, alebo červenej táto karta dosť stráca. No na druhej strane minimálne pre také GW-ečka (a tie by mohli byť teraz obľúbené), by to mohlo byť slušné riešenie otravných bytostí, ktoré ale nechcú útočiť (Shaman, Necromancer, … ) a tak si s nimi neporadia v combate pomocou trikov.
Annul
Nemyslím si, že by sa enchantmenty (a artefakty) hrali na dnešnom štandarde tak ako v časoch „Zimy komb“ – teda blokov Tempest a Urza´s Saga (ktorá bola len tak mimochodom i sadou, v ktorom má toto prerušovanie svoj pôvod). A i v tých časoch sa Annul používal hlavne ako ochrana pred rôznymi Kombo balíkmi založenými na očarovaniach (Mind over Matter), či artefaktoch (Grim Monolith), a tak bol u modrého hráča často dokonca v maine. No i teraz sa podľa mňa bude vyskytovať niekoľko očarovaní, ktoré by modrý nerád videl na stole, a tak sa toto prerušovanie do sideoardov pravdepodobne dostane.
Mistcutter Hydra
Ak by sa naozaj vo zvýšenej miere hrala modrá, či už v podobe kontrolov, alebo aggra, mohla by sa i táto bytosť hrať viac. Ako každá hydra i táto síce stráca pri porovnaní svojej zosielacej ceny a svojej sily/obrany. Tak napríklad zelená (alebo zeleno-biela) dokáže dať na stôl 3/3 už za dve many a tu nás to bude stáť dokonca až 4. Takže do klasického Beatdownu sa hodiť nebude. A ak áno, tak nie v plnom počte, ale tak v 2 kusoch do mindgame. Ale napríklad také Mindrange, alebo Rampy by už nezrušiteľnú (3/3 až 6/6 a viac) haste bytosť využiť mohli. A napríklad spolupráca s Kalonianskou Hydrou sa priamo ponúka.
Akroan Hoplite
Nový Goblin Piledriver? Asi nie. Toho hrateľnosť posúvalo ani nie tak pumpovanie o +2/+0 (čo hoplitovi tiež chýba), ale schopnosť prekvapivého útoku, ktorú mu poskytoval Goblin Warchief, protekcia na modrú a samozrejme hlavne synergia s ostatnými goblinmi. Ale i Akroan môže prekvapiť. I keď možno iba na budget úrovni. Úlohu Goblin Warchiefa by mohol prevziať Legion Loyalist, Goblin King-a zase Anax and Cymede a lacných spolubojovníkov je v Borose tiež dosť. Imposing Sovereign a Banisher Priest otvoria obranu a na súpera potom udrú Fabled Hero, Wojek Halberdiers či práve tento Hoplit.
Cykly
V Therose vyšlo niekoľko cyklov kariet, ktoré majú rovnaký princíp, líšia sa však v konkrétnom efekte pre každú jednu farbu. A tak sa na niektoré pozrieme.
Z cyklu kúzel jednej farby zameraných proti tej istej farbe, teda Glare of Heresy, Gainsay, Dark Betrayal, Peak Eruption, a Hunt of the Hunter mi prídu všetky ako slušné karty do sideboardu. Tu sa zariadime samozrejme podľa toho, ktoré balíky prevládnu. Budget hráči zelených balíkoch iste privítajú Hunt, pretože vo svojich balíkoch by mohli využiť prvú časť jeho efektu (posilnenie) vždy a druhú (fight) veľmi často (Voice of Resurgence, Kalonian Hydra, Deathrite Shaman, Scavenging Ooze, Elvish Mystic, Loxodon Smiter, Polukranos, World Eater, Fleecemane Lion …). Ale pokiaľ ide o sideboard, tak asi najsilnejší bude v súboji dvoch modrých práve Gainsay a po odchode Pillar of the Flame sa môže ukázať i Glare of Heresy.
Z cyklu bohov – Heliod, Thassa, Erebos, Purphoros a Nylea - mám zase pocit, že dosť tlačia na hranie jednofarebných balíkov (potreba devotion). A vzhľadom k povahe balíkov, v ktorých sa budú hrávať sa mi ako najlepšie javia Purphoros a Nylea. Pretože pokiaľ ide o posudzovanie ich sily, myslím, že je potrebné pozerať sa na nich hlavne ako na očarovania, pretože do ich schopnosti meniť sa na bytosť, bude mať čo povedať i súper. Nylea, God of Hunt, je schopná preto, že vďaka urýchľovačom, ktorými zelená disponuje, nebude problém s jej vyvolaním. S ohľadom na to – ako veľa bytostí zelená väčšinou hraje, sa bude sama meniť na bytosť asi najľahšie. A s ohľadom na to aké veľké bytosti zelená hraje, sa jej pasívna schopnosť – dávanie evasion bytostiam – uplatní tiež asi najviac (pretože to rieši častý problém zelenej – chumpblokovanie jej obrích bytostí i prachsprostými 1/1 tokenmi). No a Purphoros by sa zasa mohol uplatniť v Monored, kde by mohla jeho pasívna schopnosť vytvoriť minikobmo s Young Pyromancer-om a masou kúzel priameho zranenia (Magma Jet, Lightning Strike, Skullcrack, Shock) a pritom by sa nemusel ani meniť na bytosť.
Z cyklu Nýmf ma extra nezaujala ani jedna. Všetky využívajú bestow, pričom ako bytosti sú príliš slabé a ako očarovania príliš drahé na zoslanie. Ako tak sa mi pozdáva iba modrá Nimbus Naiad pretože rozdáva lietanie a sama lieta, alebo Leafcrown Dryad, pre jej „iba“ 4 many v casting coste a možnosť vyložiť za dva ako medveďa „po krivke“. Ale ako hovorím, nebude to nič extra.
Z cyklu božích skúšok (Ordeal) má podľa mňa, každá niečo do seba. Je to samozrejme vždy risk nevýhodnej výmeny 2 za 1, no keďže v tejto edícii vyšlo i dosť bytostí odmeňujúcich sa za svoje zacielenie nejakým tým extra efektom, niektoré balíky by po nich siahnuť mohli. Minimálne sa dajú použiť ako lacný (stoja iba 2 many) spúšťač heroic a posilňovač bytostí v budget deckoch. Najslabšie sa mi ale javia – biela, pretože „iba“ pridáva životy a čierna, pretože tá by občas nemusela discardovať nič. No a červená a zelená sa hodia do špecifických balíkov – červená doFritky a Zelená do Rampy. A tak sa mi najlepšie ukazuje modrá Ordeal of Thassa. Pretože potiahnúť si dve karty (a posilňovať si útočníkov) sa hodí prosto vždy. No a samozrejme ich môžeme vyložiť na bytosti, ktoré countre už majú (napr. v Simicu) a spustiť ich efekt skôr .
No a nové dualy už stihli vyvolať i veľa nevôle. A je to pochopiteľné – hráčov namlsali shock-landy s Ravnici a tak je teraz ťažké nás uspokojiť. A áno – tieto nové zeme vyzerajú slabo i v porovnaní s dualmi s M13 či Mirrodinu. No na druhej strane, stále je to dual, ktorý (asi) nebude finančne príliš náročný, scry (aj keď iba za 1) rozhodne neurazí a mimo to – niektoré balíky i teraz hrali tak 2-4 Gate (pre istotu) a tieto zeme sú – ak nič iné – lepšie než Brány. A okrem toho, ruku na srdce – ak by nevyšiel Temple of Abandon, tak čo by sme ďalší rok volali „košickou“ Stomping Ground???
Jednou vetou
Boon Satyr – slušný combat trik v Monogreen, Heroes Downfall – lepšia Dreadbore v Heawy Black, Anger of the Gods – „bič boží“ na Aristokratov, Fade into Antiquity - ak by sa z bohov stali noví titáni, Deamonheart Chimera – Wee Dragonauts, ktorí v zbrojnici nafasovali Runechanter´s Pike…. !!!
ZÁVER – čo bude (veľmi stručne, opatrne a neisto)
Pokiaľ ide o jednotlivé typy balíkov tak si každý z nich niečo nájde.
- celkom sa dostalo podpory Fritke – Magma Jet, Lightning Strike, Purphoros a možno i Ordeal of Purphoros (na posilnenie malých rýchlych bytostí a dodatočný damage). So v M14 výjducimi Burning Earth-om, Chandra´s Phoenix-om, Shock-om a Ash Zealot-om z Ravnici to už dáva dohromady balík,
- ani Kontroly na báze modrej neobišli skrátka – je tu Curse of the Swine, Omenspeaker a snáď i Voyage’s End vcelku zapadne,
- a aj keď nevyšiel Farseek (a ani jeho variácia) nájde sa i dosť „rampenia“ – Satyr Hedonist, Sylvan Caryatid, Xenagos, the Reveler. No či to bude stačiť na znovuzrodenie Rampy, to neviem. Midrange-u by to stačiť mohlo,
- do Naya Aggra sa hodí ako Fleecemane Lion, tak i Magma Jet a Chained to the Rocks
- no a Bant Aggru – teda Bant Aurám sa nezmení skoro nič. Odíde síce Geist of ST, toho zase ale môže nahradiť hexproof Witchstalker a tí čo riskujú, môžu skúsiť čo dokáže Daxos of Meletis. A odchádzajúci Spectral Flight možno nahradí nymfa Nimbus Naiad,
- The Aristocrats sa budú musieť asi trochu zmeniť. Gnawing Zombie z M14 nie je Blood Artist, ale zase k Xathrid Necromancer-ovi vyšlo pár slušných ľudí (Tormented Hero, Agent of the Fates) a možno sa uchytí i Tymaret, the Murder King.
- Jund a Junk tu samozrejme nájdu Thoughtseize a možno i Reape-ar of the Wild. Jund k tomu ešte ako finišera Stormbreath Dragon,
- aNaya Humans po odchode pár bytostí možno siahne i po Cavalry Pegasovi, ktorý je vlastne takým (ob-kolo) Galerider Sliver-om pre ľudí.
- celkom sa dostalo podpory Fritke – Magma Jet, Lightning Strike, Purphoros a možno i Ordeal of Purphoros (na posilnenie malých rýchlych bytostí a dodatočný damage). So v M14 výjducimi Burning Earth-om, Chandra´s Phoenix-om, Shock-om a Ash Zealot-om z Ravnici to už dáva dohromady balík,
- ani Kontroly na báze modrej neobišli skrátka – je tu Curse of the Swine, Omenspeaker a snáď i Voyage’s End vcelku zapadne,
- a aj keď nevyšiel Farseek (a ani jeho variácia) nájde sa i dosť „rampenia“ – Satyr Hedonist, Sylvan Caryatid, Xenagos, the Reveler. No či to bude stačiť na znovuzrodenie Rampy, to neviem. Midrange-u by to stačiť mohlo,
- do Naya Aggra sa hodí ako Fleecemane Lion, tak i Magma Jet a Chained to the Rocks
- no a Bant Aggru – teda Bant Aurám sa nezmení skoro nič. Odíde síce Geist of ST, toho zase ale môže nahradiť hexproof Witchstalker a tí čo riskujú, môžu skúsiť čo dokáže Daxos of Meletis. A odchádzajúci Spectral Flight možno nahradí nymfa Nimbus Naiad,
- The Aristocrats sa budú musieť asi trochu zmeniť. Gnawing Zombie z M14 nie je Blood Artist, ale zase k Xathrid Necromancer-ovi vyšlo pár slušných ľudí (Tormented Hero, Agent of the Fates) a možno sa uchytí i Tymaret, the Murder King.
- Jund a Junk tu samozrejme nájdu Thoughtseize a možno i Reape-ar of the Wild. Jund k tomu ešte ako finišera Stormbreath Dragon,
- aNaya Humans po odchode pár bytostí možno siahne i po Cavalry Pegasovi, ktorý je vlastne takým (ob-kolo) Galerider Sliver-om pre ľudí.
A to je asi tak všetko, čo ma napadlo. Na vaše pripomienky, výtky a oponovanie sa znova teším v komentároch.
Dorlas
Nejnovější komentáře