Takže nám Wizardi vydali siedmu manu. A lietajúce veľryby. Milí čitatelia vitajte u môjho Rýchleho rozboru novej sady Kaladesh. Pokiaľ ide o tú manu, tak to samozrejme nie ja tak úplne pravda. Na druhej strane energy countre k nej majú blízko tak, ako len podľa mňa Wizardi momentálne mohli ísť. Získavate ich (pomocou zemí, artefaktov, bytostí, …), používate ich ako zdroje (na zaplatenie dodatočného efektu, či posilovanie kúzel alebo bytostí), míňajú sa vám. Takže jediným rozdielom je, že nemiznú pri prechádzaní fázami. A nespôsobujú mana burn. Ale to už dlho nie – ani normálna mana.
A priznám sa, že som sa trochu Kaladeshu obával. Popravde totiž nie som fanúšikom artefaktových setov. Pripadajú mi jednostranne zamerané a v dôsledku toho i nudné. Ale Kaladesh sa podaril. Aj keď asi nebude mať až taký dosah na modern (a eternal formáty) ako napríklad EMN, je to stále zábavný, farebný a naozaj inovatívny set. Nehovoriac o tom, že nech je akokoľvek farebný … v povzdiali sa už črtá tieň Nicol Bolasa (obrázky z ďalšieho setu, Tezeret na tejto sfére, …), takže sa teším i na ďalší vývoj. Než však prejdeme na jednotlivé karty – jeden (zrejmý) postreh.
Presné zhodnotenie nových kariet bude teraz trochu ťažšie. Pretože ako už iste každého napadlo, je ľahšie ohodnotiť sadu pri jej „nerotačnom“ príchode. Väčšina kariet iba doplní jestvujúce stratégie a iba niekedy sa nájde karta silná tak, že nechá vzniknúť celému novému balíku (Collected Company, Ojutai, …). Pri rotácii však niektoré balíky prosto zaniknú pretože im odíde základná karta (Collected Company … napríklad ). A tiež karty, ktoré síce neboli základnými kameňmi deckov, ale tvorili ich dôležitú súčasť (Jace, Vryn´s Prodigy, Nissa, Vastwood Seer, Languish, Deathmist Raptor, Den Protector, Dromoka´s Command, …). A to zákonite posilní iné jestvujúce stratégie a dá vzniknúť i stratégiam (a balíkom) novým.
A teraz je to o to ťažšie, že predchádzajúce sety spolu istým spôsobom „spolupracovali“ – bezfarebný eldraziovia, bytosti pre Company, atď. Lenže prichádzajúci Kaladesh je svojím zameraním na artefakty, energy countre a vozidlá predsa len iný. Dokonca väčšina bielych bytostí sú trpaslíci a tak ani vo White Weenie nebudú spolupracovať s Thalia’s Lieutenant-kou. A aj keď i teraz zopár kariet zapadne do existujúcich stratégií, budú sa hráči tiež snažiť postaviť balíky na nových schopnostiach. Zatiaľ asi nie veľmi úspešne – napriek veľkosti sady bude card-pool ešte malý (ďalšia sada bude prosto chýbať) – ale snažiť sa budú. A v takomto „vákuu“ sa karty hodnotia ťažšie. Ale i tak sa o pár (rýchlych) postrehov pokúsim. A dopredu sa ospravedlňujem za (možno) trochu povrchneší rozbor. Medzi písaním „Veľkého rozboru Jundu“ na CMUS, jeho pokračovania „Matchupy a sideboardovanie“ a hlavne pracovnými povinnosťami som na priebežné sledovanie spoilerov a podrobné zvažovanie kariet nemal toľko času ako zvyčajne.
Voltaic Brawler
Jeden z adeptov na „tvorcu“ nového balíka. Pretože Brawler by mohol byť nový Burning-Tree Emissary. Teda skoro. Do partie mu na štandarde vyšlo vcelku dosť spolubojovníkov v jeho farbách (Lathnu Hellion, Longtusk Cub, Thriving Grubs, …). K tomu nejaká červená fritka a zelené posilňovanie a jednoduchý, úderný a lacný balík na post-rotačné odobie je na svete. A i na moderne možno zapadne do nejakého toho budget GR Aggra. Tam už ale využije energy countre asi iba na seba. Pretože predsa len väčšinu budú tvoriť bytosti ako Burning Tree Emissary, Kird Ape a Ghor-Clan Rampager. Ale i tak. Potenciálna (treťo a štvrto-kolová) 4/3 trample, ktorá príde na stôl v druhom kole skrz Emissara – to neznie ani na modern zle.
Aetherworks Marvel
Do Kontrolov by zapadnúť mohol. Napríklad v spolupráci s Dynavolt Tower, ktorej by dopĺňal energy countre. A nejaká tá drahšia karta na zahranie zadarmo (Emrakul?) by bola len vítaný prídavok. Alebo by sa mohol uchytiť v Kombo balíku, kde by sa vyhrávalo na práve tu jednu/dve zahraté karty. Len nájsť dobrý spôsob ako posielať pemanenty do hrobu. Predsa len si teraz Wizardi dávajú väčší pozor na vydanie presílených kombo kúskov, ako kedysi.
Chandra, Torch of Defiance
Dobre, ujasnime si to. Hneď po jej zverejnení každý hovoril, že to bude nový Jace (the Mind Sculptor). A o chvíľu už každý tvrdil, že to samozrejme nový Jace nebude. Takže …. ani podľa mňa to nebude červený Jace 2.0. Ale bude k tomu najbližšie, ako sa len môže červený planeswalker dostať. A poďme si rovno zodpovedať základné otázky. Dokáže sa brániť sama? Áno – síce ju to bude stať dosť lojality a bude pár bytosti, ktoré pred ňou budú „safe“ … ale 4 damage urobí svoje. Dokáže produkovať kartovú výhodu? Áno – síce neumožní položiť land, ale zase potom udelí 2 damage, čo v červenom decku nebude na zahodenie. Jej druhá plusovacia schopnosť z nej prakticky robí sférochodcu za 2 many (takže nakoniec nie Jace, ale Tibald 2.0 … samozrejme žartujem), čo ju od (ideálne) štvrtého kola umožní zoslať a ešte mať 2 many na nejaký (pravdepodobne) burn. Je ultimatívka dostatočne ultimatívna? O yeah … aj keď trochu priamočiara. Takže mi to nakoniec vychádza, že Chandra síce bude dobrá, ale počet balíkov kde sa uchytí bude asi obmedzený. Red Deck Wins, možno nejaký ten UR (ani neviem čo) Kontrol? Burn? A možno i Rampa, kde vo štvrtom kole, hneď po svojom príchode (najčastejšie) zničí súperovi bytosť a ak prežije, tak v kole nasledujúcom vás dostane na 6/7 mán (v závislosti na vykonanom land-drope) za ktoré zošlete napríklad i Decimator-a of the Provinces (za predpokladu, že ste v kole treťom zoslali nejakú vhodnú bytosť).
Více se dočtete na Magic-Guru.cz…
Pokud chcete nakoupit produkty Kaladesh, navštivte náš obchod www.vesely-drak.sk.
Váš MagicTheGathering.sk
Nejnovější komentáře